pondělí 2. března 2009

BEZPECNOST, SOCKY ATD.

Nebudu Vas napinat, Lisabon NENI bezpecne mesto. Snazila jsem se tenhle fakt ignorovat do chvile, nez mi pred nekolika dny prepadli 50m od baraku, primo pred katedralou, na jednom z velice frekventovanych turistickych mist, v 11 vecer spolubydlici. (pozn. aut. - Mami neboj, nikdo me tu vrazdit nebude:)

Ale vezmu to postupne. To, ze to tu neni uplne koser, jsem vedela uz v dobe, kdy jsem byla v Portugalsku poprve. Coimbra byla uplne ok, ale v Lisabonu prepadli nase spoluzaky hned prvni tyden po prijezdu, za bileho dne kousek od hradu (shodou okolnosti tady v te oblasti ted bydlim:). Jeden z nich (jestli to tu Vrato ctes, tak mi odpust, ze te zminuju:) mel tu smulu, ze se mu to stalo behem pulrocniho pobytu jeste jednou, bohuzel podruhe to dopadlo hur, padem ze schodu a zlomenou rukou. Ale poprve typek vytahl nuz, obral je o fotaky a odkracel.
Ted pred par dny se vratil muj spolubydlici Belgican s jeho triclennou belgickou navstevou v 11 vecer z vecere bez mobilu a penez. Pry byli velice mili, neagresivni - dva typci pravdepodobne z lusofonni Afriky (coz o nicem nevypovida, divnych lidi je tu spousta vsech barev pleti). Vytahli nuz a pry i o ty telefony celkem slusne pozadali :) .. jedna se fakt o business, nic jineho. Pokud spolupracujete (tj. odevzdate, co mate), nic se Vam nestane. Pierre (spolubydlici) se druhy den vratil od operatora s novou simkou a pry mu pani na prepazce rikala, ze denne se stejnou historkou prijde minimalne 10 lidi.
Pouceni? Pres den neudelam nic, chodim s telefonem i kreditkou, ale nenosim u sebe vetsi hotovost, ceske doklady, druhou kreditku nechavam taky doma. Strach nemam, bydlim na hlavni a hlavne turisticky frekventovane ulici, kde je pres den plno lidi - problem jsou male zapadle ulicky, tmava zakouti, schodiste etc. No a kdyz jdeme nekam parit vecer, tak telefon doma, v kapse 10 euro na caipirinhy a hotovo, doklady zadny. Akorat teda premyslim, ze teda budu nosit v kapse nakych zaloznich 10e pro pripadne zlodeje, pze nevim, jestli by se nenastvali, kdyby me prepadli ve 4 rano po ceste z Bairro Alto, kdyz bych u sebe nemela vubec nic ... :)

A mistni socky? Mam pocit, ze byt zebrakem v Lisabonu obnasi full-time job. Cim nemocnejsi/osklivejsi/smradlavejsi jste, tim lepsi startovni pozici mate. Cim vytrvaleji vyrvavate a prosite o pomoc, tim solidarnejsi Portugalci s jejich krestanskou povahou jsou. Mistni specialitou jsou zebraci v soupravach metra. Pres den se Vam nestane, ze v metru nepotkate zebraka. Ale musi se nechat, ze to maji promyslene. Vetsinou se jedna o slepce, ale zadne tmave bryle - nejvic vydelavaji ti, co maji ruzne zdeformovane oci. Jsem si jista, ze nikoho podobneho jsem v CR nikdy nepotkala. Obcas projde nejaky vidouci muzikant, ale ten teda v konkurenci neobstoji. Vcera jsem dvakrat potkala mladika, tak 17 let, s nejakym trpaslicim psikem, ktery v tlame drzel kosik na mince, na rameni. Kluk hral na tahaci harmoniku a psik kyval do rytmu hlavou a tim padem i kosikem. Dobry :)
Ale moje nejvetsi nocni mura je, ze potkam cloveka, o jehoz existenci bych si prala nevedet. Obcas doufam, ze to je mistni urban legend, ale uz mi o nem povidalo tolik lidi, ze to asi bude pravda - nastesti asi jezdi jinou linkou metra, nez ja :)
Jedna se o sloniho muze (google pictures napovi tomu, kdo nevi - ale radsi nechtejte vedet) - tj. clovek, kteremu z hlavy roste obrovsky nador, takze to, co byla hlava, je ted asi trikrat vetsi, nema oci, nos a usta ma uplne zdeformovane... vic nevim a ani nechci vedet a vazne doufam, ze ho nikdy nepotkam.

5 komentářů:

  1. Poslední odstavec fuj, jinak pěkná a zajímavá reportáž. Hlavně ať neokradou tebe! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. No, vzhledem k tomu, že jsem viděl film "Sloní muž", tak vím. Ale teda, potkat bych ho asi nemusel. ehm.

    A ať tě nepřepadnou, samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
  3. Ja jsem uz slonniho muze potkala, na Rossiu .... a nikomu to nepreju. I kdybych mu nejaky to euro chtela dat, tak to fakt neslo. Alca

    OdpovědětVymazat
  4. jj, sloni muz sedava na Rossiu na rohu vedle Picnicu.

    OdpovědětVymazat
  5. tak to mám vážně pech, byla jsem v lisabonu jen na 4 dny a sloního muže jsem taky potkala. krve by se ve mě nedořezal.
    jinak supr blog ! :)

    OdpovědětVymazat